خواص نخود چی چی هست اصللا؟؟؟
نوشته شده توسط : haftmaghz

 

نخود به طور کلی یکی از حبوباتی است که در طب سنتی هم بر مصرف آن تاکید شده و به طور کلی در این پست قصد داریم خواص نخود را با جزئیات بیشتری شرح داده و فواید آن به طور مفصل برسی کنیم.

البته قبل از اینکه شروع کنم باید بگم که نخود چی همون نخود هستش که بعد زا اینکه اون رو جوشیدن و پوستش جدا شد اون رو با نمک یا بدون نمک تفت می دهند و داخل آجیل می ریزند

املا معدنی ویتامین های نخود

دانه نخود دارای لیسین و سیستین، تریپتوفان، گالاکتین، ساکاروز، دکستروز و لولز، ماده روغنی، ویتامین های e، d، c، b2، B1، a، کاروتنوئید ها، مواد معدنی نظیر مس، آهن، بر، لیتیوم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، اسید اگزالیک، اسید مالیک، اسید استیک هستش.

هرکدوم از این ویتامین ها و مواد معدنی فواید فراوانی برای قسمت های مختلف بدن دارد و از بسیاری بیماری های خطرناک مثل سرطان و سکته ی مغزی و قلبی جلوگیری می کند.

خواص نخود

سلامت قلب

نخود به دلیل پتاسیم فراوانی که دارد سبب کنترل فشار خون بدن می شود و علاوه بر این مقدار بالای فیبر، ویتامین c و ویتامین b6 موجود در نخودسبب میشه که کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه از سکته در کل بیماری های قلبی جلوگیری کند.

سلامت دستگاه گوارش

نخود بخاطر فیبر بالایی که داره برای رفع یبوست حاد و مزمن موثره و چراکه باعث میشه حرکات روده منظم تر انجام شود. از طرفی به دلیل وجود همین فیبر برای افراد مبتلا به سندرم روده تریک پذیر مفید بوده و در درمان این بیماری کمک می کند.

پوکی استخوان

نخود به دلیل وجود ویتامین واملاح خیلی خوبی که داره مثل آهن و فسفات و کلسیم و منیزیم، منگنز، روی،  و ویتامین K سبب ایجاد و حفظ ساختار و قدرت استخوان شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را به ویژه در زنان یائسه کاهش می دهد در کل نخود عضلات اسکلتی را تقویت می کند و همین دلیلم مصرف اون به ورزشکار ها به شدت توصیه میشه

کاهش وزن

نخود، سرشار از فیبر و مقادیر بالایی از پروتئین هستش. این دو ماده مغذی، شما رو برای مدت زیادی سیر نگه داشته، از پرخوری جلوگیری کرده و گرسنگی را کنترل می‌کنند. این مواد مغذی در نخود، یافت شده و آن را برای کاهش و تثبیت وزن، ایده‌آل می‌کند.

کنترل دیابت و قند خون

نخود به دلیل فیبر بالایی که داره سبب کاهش قند خون در دیابت نوع یک و همچنین نوع دو می شود.

 

از آنجایی که شاخص گلیسمی نخود پایینه و بنابراین برای جلوگیری و تنظیم سطح قند خون خوب است. از طرفی فیبر و پروتئین به جریان خون در لوله گوارشی کمک می‌کند.

 

همچنین از شکستن خیلی سریع یا خیلی آرام غذا جلوگیری می‌کنه. این سرعت سالم، قند غذا را آزاد کرده و تاثیر گوارش غذا بر سطح قند خون ما را تثبیت می‌کند. از این رو نخود به بیماران دیابتی و افراد مقاوم در برابر انسولین توصیه می‌شود.

من در این مقاله سعی داشتم تا فواید کامل این نخود چی رو بگم





:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: